Sådan får du glade medarbejdere

Uncategorized

Hvad skal der til for, at dine ansatte møder glade og engagerede op på arbejde hver eneste morgen? Tilfredse medarbejdere er enhver leders drøm. Men hvordan får du drømmen til at gå i opfyldelse på din arbejdsplads?

Du får her vores gode råd til, hvordan du kan skabe et sundt arbejdsklima på din arbejdsplads. Det fremmer ikke bare arbejdsglæden, engagementet og motivationen blandt dine medarbejdere. Du vil med sikkerhed også blive smittet af den gode stemning.

Plads til alle og plads til den enkelte

Har du ansat en medarbejder, der ryger, duer det ikke at henvise til, hvor personen kan købe e-cigaretter eller at udlevere en guide til rygestop. Det bedste, du kan gøre som en empatisk chef, er at skabe plads til den enkeltes behov. Hvad end du bryder dig om det eller ej, er det en menneskeret at ryge smøger.

Så i stedet for at skabe forbud bør du skabe et frirum, hvor personen kan gå ud for at ryge. Har I ikke en gård eller andet udeareal til rådighed, så giv tilladelse til en kort spadseretur i de få minutter, som det tager at ryge en cigaret. Undervurder ikke, hvor meget få minutters luftkan give. Når den ansatte er tilbage fra sin korte spadseretur, er det med sikkerhed med nye, friske kræfter.

Socialt fællesskab og samhørighed

Arbejdsglæde er i høj grad forbundet med et socialt fællesskab. At trives på sin arbejdsplads hører for langt de fleste sammen med at have gode kolleger. Du kan som leder gøre meget for at ryste dine medarbejdere sammen. Tag initiativ til årlige arrangementer som sommerfester eller julefrokoster, og invitér løbende til sociale sammenkomster som eksempelvis vinsmagning eller tilmelding til det årlige firmaløb.

Kommunikationen i det daglige skal heller ikke undervurderes. Læg op til, at I spiser frokost sammen klokken tolv i et fælles lokale, eller at I har en fast ugedag, hvor I skiftes til at tage morgenbrød med. Når den daglige kommunikation fungerer godt blandt medarbejderne, bliver det meget nemmere og mere naturligt at tage de faglige snakke, der er en stor del af en arbejdsplads.

Fleksibilitet og tillid

Lader du dine medarbejdere få frihed under ansvar, viser du dem ikke bare tillid, men du gør det også nemmere for dem at få hverdagen til at hænge sammen. Har det ikke betydning for din forretning, om de ansatte møder ind klokken otte eller klokken ni, så lad dem selv bestemme, hvad der passer dem bedst. Fleksible arbejdstider er med til at gøre arbejdspladsen til et attraktivt sted at være, og det bliver mere vigtigt i takt med, at et stigende antal medarbejdere pendler til og fra arbejde hver eneste dag.

Giv også frihed under ansvar i opgaveløsningen. Det er en måde at vise dine medarbejdere, at du har tillid til dem og stoler på, at de selv kan styre slagets gang. Det har en motiverende effekt og får de ansatte til at føle, at de skaber værdi for virksomheden.

Anerkendende kommunikation

Vær bevidst om, at det er vigtigt at anerkende dine medarbejdere for deres indsats. Giv dem et skulderklap, når det er på sin plads, og vend altid tilbage med svar på de spørgsmål, som dine ansatte har. Det får dem til at føle sig hørt og anerkendt. Ros og anerkendelse har en positiv effekt på vi mennesker, og det kan få motivationen i top hos enhver.

Vær gavmild ved juletid med firmajulegaver og giv kage, når der er jubilæum eller andet at fejre. Det er med til at skabe en kultur, der er præget af anerkendelse og samhørighed. Og husk på, at når I samles om kage eller andet, opstår der en positiv ånd, som får snakken på gled blandt de tilstedeværende. Og den form for small-talk er godt for fællesskabet og det kollegiale.

Held og lykke med at sprede glæde og arbejdslyst blandt dine medarbejdere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *