Elektronikgiganten Power vil konkurrere på prisen

Salg og markedsføring

Man skulle næsten tro, at markedet i Danmark var mere end dækket ind, når det handler om forbrugerelektronik, for vi har en helt stribe kæder med netop dette fokus. Det har dog ikke afskrækket Power, der i august 2015 – kort før black friday – åbnede de første butikker, der over de næste år skal efterfølges af mange flere. Power mener nemlig, at der altid er plads til flere på markedet, hvis priserne er billigere end i de eksisterende butikker, og mon ikke forbrugerne vil give dem ret i det. Så spørgsmålet er nok ikke, om der er plads til Power, men snarere hvilke af de andre butikker og kæder, der ikke er plads til længere.

Black friday skal være en af de store løftestænger

Kort tid efter åbningen af de første Power butikker oprandt dagen for black friday, som de fleste nok er bekendt med. Årets mest vanvittige udsalgsdag. Og der var tryk på hos Power denne dag. Alle sejl var sat til, og salget var enormt. Og det er næppe nogen tilfældighed, at åbningen af de første Power butikker fandt sted så tæt på black friday. Udsalg generelt og black friday i særdeleshed er begivenheder, der skal bruges som primære løftestænger i Power.dk strategien. Det er den naturlige følge af en pris-fikseret strategi, og forbrugerne elsker det.

En lidt beskidt velkomst fra konkurrenterne

Power bliver ikke ligefrem budt hjerteligt velkommen af konkurrenterne, som formentlig med rette frygter den nye spiller på markedet. Det gav sig blandt andet konkret udslag ved åbningen, hvor en konkurrent havde fået fat i tilbudsavisen med Powers mange gode åbningstilbud, som en del forbrugere overnattede i kø, for at kunne sikre sig. På åbningsdagen annoncerede konkurrenten en række tilbud på netop de varer Power kørte slagtilbud på. Ikke overraskende var priserne hos konkurrenten lige en tand lavere, og det resulterede i en del skuffede forbrugere, der nu fik gode kø-tilbud med hjem, som du kunne have fået endnu billigere i nabolaget.

Det må siges at have været et lidt beskidt kneb, men Power tog det med ophøjet ro og ser det netop som et tegn på, at konkurrenterne er bange. Branchen er i øvrigt slem til at bruge beskidte kneb mere generelt, i hvert fald hvis man skal tro flere medier og forbrugerorganisationer, som i forbindelse med black friday 2015 lavede en række pristjek på blandt andet priser på fladskærms TV. Her viste det sig nemlig for eksempel, at en række produkter, der have været annonceret som black friday slagtilbud, slet ikke var billigere denne dag end resten af året. Enkelte modeller var faktisk endda dyrere. Tidligere har det også vist sig, at man ikke altid kan stole på de førpriser og dermed besparelser, der annonceres med.

Vildledende priser også et problem på black friday i USA

Den danske elektronikbranche er dog bestemt ikke alene om at være kreativ, når det handler om at vildlede forbrugerne. Amerikanske medier har afdækket, hvordan butikker i USA direkte spekulerer i kunstigt høje priser på udvalgte varer den øvrige del af året, så rabatterne kan blive ekstra store på black friday. Også helt ud i producentleddet spekuleres der i disse baner. Her kan man for eksempel vælge nogle urealistisk høje vejledende priser, som så kan bruges i rabat-beregningen, når butikken skal lave kampagner.

Det er dog ikke den slags metoder Power har tænkt sig at benytte, hverken på black friday eller resten af året. Her er det ganske enkelt lave priser over en bred kam, der skal trække den nye butikskæde ind i varmen. Det er planen, at yderligere 25 butikker åbner i de større danske byer inden for ganske få år.

Hvad er black friday?

Black friday er et helt nyt fænomen I Danmark, som først I 2013 tog sine spæde barneskridt på dansk jord. Der er tale om et brandudsalg, som finder sted den sidste fredag i november, og som helst skal få alle andre udsalg til at blegne. Black friday udviklede sig i 2014 og 2015 med rekordfart, og selv om salget denne dag især i 2015 var helt enormt, forventes 2016 at slå nye rekorder.

Som så meget andet, er det en skik, vi har lånt fra USA, hvor man siden 2000 har kørt med black friday. Det er også her blevet et ekstremt tilløbsstykke, faktisk i en grad, så det meste af landet lukker ned og holder fri. Det gælder dog selvsagt ikke butikkerne, der tværtimod tager ekstra personale ind. Omsætningen var eksempelvis i 2013 på denne ene dag langt over 300 milliarder dollars. Ideen er blandt andet, at dagen er en opvarmning til julesalget, hvor kreditkortet gerne skal løsnes lidt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *