Skab trivsel og et godt arbejdsmiljø

Erhverv & iværksætteri

Trivsel på arbejdspladsen er vigtig for at drive en succesfuld virksomhed. Mange af os bruger meget tid på vores arbejde, og derfor skal arbejdspladsen også være et rart sted at være og understøtte et sundt velvære.

Måske kan du optimere arbejdsmiljøet ved at flytte din virksomhed i nye lokaler, eller også skal der kun ganske få greb til. Vi kommer her med nogle bud på, hvad du kan gøre for at optimere trivslen på din arbejdsplads.

Hav åbne dialoger

Trivsel på arbejdspladsen er kendetegnet ved, at dine medarbejdere er glade, trygge og tilfredse, når de arbejder.

Selvom du, som leder, skal gå forrest, skaber du langt det bedste arbejdsmiljø ved at være i øjenhøjde med dine medarbejdere. Det skaber en balance på arbejdspladsen, og du giver dem en følelse af, at I alle har et fællesskab og et fælles ansvar for, at trivslen er i top.

Sørg for jævnligt at tage en åben og ærlig snak med dine ansatte for at afkode det mentale velvære hos hver enkelt. Hvis der går for længe mellem jeres samtaler, kan du hurtigt miste følingen med arbejdsmiljøet.

Anerkend dine medarbejdere

Det er en hyggelig anerkendelse at få en julegave eller en påskønnelse ved et jubilæum. Men faktisk skaber du de bedste betingelser for et sundt arbejdsmiljø ved at anerkende dine medarbejdere på helt andre måder.

Vis dem tillid ved at inddrage dem i vigtige beslutninger og tildele dem stort ansvar. Og husk at rose dem, hvis deres arbejdsindsats fortjener det. Mange ledere glemmer i hverdagens hast og jag at give et skulderklap med på vejen. Det koster ingenting, det tager ingen tid – og så betyder det så uhyre meget for trivslen.

Giv dine ansatte mulighed for hele tiden at udvikle sig personligt og fagligt. Ser de først, at der i fremtiden ligger lovende og spændende muligheder for at blive forfremmet eller på anden vis gennemgå en udvikling, vil du ikke bare få gladere medarbejdere – de vil også blive mere motiverede.

Sørg for et godt indeklima

Et godt arbejdsmiljø handler også om rammerne omkring arbejdet. Sidder dine medarbejdere i en tyk luft over middag, har de meget svært ved at koncentrere sig. Et dårligt indeklima giver gener som træthed, hovedpine og koncentrationsbesvær. Og det er hverken tilfredsstillende for dig eller dem.

Sørg for at lokalerne hele tiden får frisk luft, så hjernen får fornyet energi. Luft ud flere gange om dagen – eller endnu er det at få installeret et mekanisk udluftningssystem, som udskifter luften meget mere effektivt end den naturlige udluftning via døre og vinduer kan.

Arbejder du og dine ansatte i en stille baggård eller ud til en trafikeret vej? Det er ikke helt ligegyldigt. Er der meget støj udefra, påvirker det indeklimaet og trivslen. Det kan være svært at koncentrere sig, hvis arbejdet skal udføres til en konstant baggrundslyd af biler, der suser forbi. Overvej derfor at få monteret lydisolerede vinduer, som kan holde den værste støj ude.

I forlængelse heraf er det i øvrigt vigtigt, at du sørger for, at dine medarbejdere arbejder i behagelige stillinger. Mange timer af dagen går foran computeren – og det kræver en god kontorstol og et skrivebord, der kan hæves og sænkes.

Indlæg små obligatoriske pauser

I al hast og jag for at nå så meget som muligt kommer mange til at glemme at holde pauser. Men det er ikke en god taktik. Hjernen har brug for pauser, og det viser sig faktisk, at vi arbejder endnu mere effektivt, hvis hovedet lige får et kort pusterum i ny og næ.

Gør det derfor til en fast vane at indlægge små obligatoriske pauser for alle medarbejdere i løbet af dagen. Det behøver kun at være fem minutter, hvor I lige går væk fra skærmen og trækker lidt frisk luft eller tager en kop kaffe.

Det styrker samtidigt sammenholdet på arbejdspladsen med små breaks, hvor der er lidt tid til at small-talke med hinanden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *