Sælg mere med Adwords
Hvis du har en virksomhed, som i høj grad sælger sig selv gennem sin hjemmeside. så er Google Adwords en god ting at kende til. Men hvad er det lige helt præcist at det med Adwords går ud på? Og hvordan kommer du bedst og effektivt i gang med at bruge det sådan, at du øger trafikken og dermed salget i din virksomhed? Her kommer en nem og overskuelig guide til hvad Google Adwords er og hvordan det bruges.
Nem annoncering for din hjemmeside
I det store hele går Adwords ud på at annoncere for din hjemmeside. Adwords er både de annoncer, der popper frem gennem søgning på Google, men også de annoncer, der ligger på hjemmesider, som er en del af displaynetværket under Google. Ved hjælp af dette værktøj kan man altså øge annonceringen af sin hjemmeside og sikre at flere potentielle kunder bliver ledt frem til ens virksomhed, når de søger efter et bestemt produkt på Google.
Tænk relevans
Keywordet for Adwords er relevans. Når man opretter en annonce, skal man sætte sig ind i, hvilke søgeord en potentiel kunde ville anvende, hvis vedkommende skulle søge efter lige netop dit produkt på nettet. Det skal også helst være søgeord, som læner sig op ad ens produktsegment. Hvis man formår at skabe en skarp og relevant Adword, kan man også fange kunder, som slet ikke vidste, at de havde brug for dit produkt, før det poppede op på søgemaskinen på nettet. Det kan dog være en svær balance at vælge de rigtige søgeord. Er de for almene, vil du ikke ramme din målgruppe præcist nok. Er de omvendt meget nøjagtige og konkrete, kan man risikere, at der er en gruppe man ikke fanger. Gennem ens konto kan man indstille præcis hvordan man ønsker, at søgemaskinen skal reagere på ens søgeord.
Lær mere om dine kunder
Når man anvender Google Adwords er det en god ide at oprette en Google Analytics konto, der er knyttet til ens Adwords konto. Når disse to kontoer er forbundet, får man nemlig adgang til et analyseredskab, hvor man helt konkret kan se, hvad folk klikker på, inde på din hjemmeside, hvilken vej de har benyttet for at finde din hjemmeside og hvem de er i forhold til målgruppe og demografi. Med analyseværktøjet lærer man altså både mere om sine kunder, men man får også vigtig information om, hvilke produkter folk er interesserede i. Med denne viden kan man nemmere optimere sin fremadrettede annoncering, så den rammer den ønskede målgruppe og det ønskede kundesegment.
Optimer løbende
Når man først har en Google Adwords konto, er det muligt løbende at ændre på sine søgeord og de regler, der skal gælde for dem. Man kan for eksempel vælge, at ens annonce kun skal vises hvis ens søgeord indgår i en bestemt sætning, eller omvendt at søgeordet skal vises i alle sammenhænge. Alt efter hvad man får af resultater gennem sin Google Analytics konto, kan man se hvad der virker og hvad der ikke gør. På den måde kan man nemt og enkelt optimere sine annoncer.