Få mere ud af dine annoncer
Du har sikkert hørt udtrykket: Halvdelen af al annoncering er spild af penge. Du ved bare ikke hvilken halvdel. Det skal vi i denne artikel forsøge at gøre op med.
Sæt dig ind i læserens mindset
Alle i dit professionelle netværk har med garanti prøvet at annoncere uden at få noget ud af det. Og det kan der være mange årsager til. Husk på at dem som læser avisen eller magasinet, ikke læser det for at kigge i annoncer. Måske lige med undtagelse af annoncer fra ejendomsmæglere.
Derfor er det yderst vigtigt, at du finder et medie, hvor din målgruppe er, og ellers sætter sig ind i hvorfor målgruppen læser mediet. Brug de informationer til at skabe en attraktiv annonce der skaber opmærksomhed.
Afprøv annoncen
Annoncer i aviser og magasiner virker stadig godt. Med mindre din annonce er håbløs. Og det er dét vi skal undgå med dette råd.
Det er altid en dårlig idé selv at vurdere ens egen annonce. Du er farvet af fagsprog, indforståethed og 117 andre ting.
Så for at teste din annonce af, er du altså nød til at få andre til at kigge på den. Det kan være folk i dit netværk, venner, bekendte eller folk i din målgruppe.
Det der er vigtigt at finde ud af er, om annoncen fanger opmærksomhed. Om den er let at læse og forstå. Om den fremhæver fordelene ved dit produkt mere end specifikationerne. Og om der er en klar call-to-action som læseren kan handle på.
Når du skal teste annoncen af så undgå spørgsmål som: Kan du lide denne annonce? Eller Hvad synes du om denne annonce?
Stil hellere spørgsmålet:
Kan du også se, hvad der er galt med denne annonce?
Selvom der ikke er en decideret fejl i annoncen, så får dette spørgsmål får testeren til at lede efter det som du måske har overset.
Mål på udbyttet
Når du skal annoncere er du nød til at måle på udbyttet. Det kan du gøre på flere måder afhængigt af hvad du vil sælge.
Hvis du vil have folk ind på en hjemmeside, så må du aldrig lede dem direkte ind på din forside. Så har du ingen mulighed for at måle på trafikken. I stedet skal du lede læseren hen på en landingsside under din hjemmeside, som du kun har lavet til denne annonce. På den måde kan du se i dit statistik program, hvor mange der er gået ind på siden.
Husk også, at der er utroligt langt fra avis eller magasin til at brugeren taster hjemmesideadressen ind. Så gør adressen til din landingsside så kort som muligt.
Vil du have folk til at ringe til dig, så kan du bestille nogle specialnumre, som du kun bruger til dine print reklamer. Så kan du måle hvor mange der ringer op på dem.
Hvis din annonce omhandler et produkt, så handler det om at have godt styr på din kasse, så du kan måle på annoncen giver flere salg af produktet.