Optimer din arbejdsdag og øg indtjeningen

Administration

Som selvstændig er der tusind ting at gøre, og det kan være svært at få et ben til jorden. Det fører ganske ofte til uhensigtsmæssige rutiner, som stjæler din tid. Sagen er jo, at du skal leve af de timer, du kan fakturere, så kan der blive plads til flere af dem, øges indtjeningen helt af sig selv. Vi har fundet er par af de typiske tidsrøvere, som sagtens kan minimeres, hvis man er opmærksom på dem. Læs med og se, om du allerede har fået skik på dem, eller om der kan optimeres.

Stress er godt, men i moderate doser

Selv om stress ofte anses som noget negativt, kan en vis portion stress alligevel være en udmærket ting. Den får os til at yde lidt ekstra, og under stress kan man sagtens være heldig at opleve det såkaldte flow, hvor det hele barer kører effektivt og velsmurt. En gang imellem er du dog nødt til at komme op til overfladen, dels for at hvile et øjeblik, men ikke mindst for at genskabe overblikket over situationen. Kører man bare 100% på hele tiden, er der nemlig risiko for, at man arbejder for at arbejde, og ikke for at være effektiv. Manglende overblik kan give anledning til dobbeltarbejde, alt for mange brandslukningsopgaver og lappeløsninger, som ikke er særlig effektive rent produktivt.

Det kan være svært at lukke virksomheden ned et par dage for at få skabt overblikket, for det føles jo som om der mistes omsætning. Det gør der selvfølgelig også, men det kan alligevel være nødvendigt. Et alternativ kunne være at afsætte en weekend eller en del af ferien til øvelsen. Brug tiden på at få skabt en retning og få skabt gode systemer og rutiner til den kommende stressperiode.

Få styr på bilag og bogføring

Den mest klassiske problemstilling for de helt små virksomheder er rod i bogføringen. Bilag, noter og leverandørfakturaer ligger og flyder overalt, og når ”regnskabets time” kommer, går der alt for lang tid med at få sat skik på tingene. Skab nye rutiner, hvor bilag og fakturaer håndteres med det samme, når de kommer ind. Skal det være ekstra nemt, kan du overveje systemer som for eksempel Ibistic, hvor du via smartphonen kan køre leverandørfakturaer, rejsebilag og andre dokumenter direkte ind i bogføringsprogrammet på sekunder – også selv om du er på farten. Læs eventuelt mere på www.ibistic.com. Fordelen er, at der ikke er tale om nogen egentlig investering, eftersom du kun betaler efter forbrug.

Få styr på kontor-arbejdspladsen

Alt for mange har et rodet skrivebord, og selv om det siges, at rod indikerer kreativitet, er det rygende ineffektivt, hvis du hele tiden skal gøre plads og lede efter skriveredskaber og papirer. Anskaf nogle flere skuffer, indfør bakkesystemer til papirerne og gør i det hele taget alt, hvad du kan, for at der altid er ryddet og ordentligt.

Hvis der skal bruges tid på at finde tingene, er det ikke alene et irritationsmoment. Det er faktisk også med til at forstyrre dig i den tankerække og opgave, du var i gang med, og det er ikke godt. Undersøgelser viser nemlig, at det kan tage op til 20 minutter at genvinde koncentrationen efter en afbrydelse.

Sørg også for at indrette dig ergonomisk med en god stol, god belysning og eventuelt et hæve/sænke-bord. Det øger effektiviteten, og investeringen er til at overse

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *