Hvilke typer af linkbuilding findes der?

Lær om linkbuilding

SEO Robot. Technology concept. Isolated over white. Contains clipping path

Måske kender du allerede lidt til linkbuilding? Den del-disciplin af SEO-arbejdet, som går ud på at skaffe og bygge gode og relevante links fra andre websites, der peger ind mod jeres website?

Hvad enten du allerede arbejder med linkbuilding som en fast og aktiv del af jeres SEO-strategi for virksomheden eller ej, så er det en væsentlig fordel at kende lidt til de forskellige typer af linkbuilding. Hvad er f.eks. forskellen på intern og ekstern linkbuilding? Og hvordan griber du opgaven med outreach linkbuilding eller backlinks an?

Disse spørgsmål ser vi nærmere på i denne guide, hvor du kan læse definitionerne af de enkelte typer af linkbuilding. Det kan både være brugbart, hvis du selv arbejder med linkbuilding og skal sætte dig mere ind i hver enkel afgrening, eller hvis du skal hyre et bureau eller en konsulent til at stå for arbejdet; dermed kan du bedre forstå og følge med i det arbejde, du får leveret.

Intern linkbuilding

Intern linkbuilding er de links, du bygger på dit eget website, og som peger på andre sider på dit website. Det kan og bør bruges klogt og aktivt til at give Google en idé om, hvilke sider på dit domæne, der er de vigtigste.

F.eks. kan du bruge intern linkbuilding til at linke fra forskellige produktsider til de overordnede kategorisider, som så vil hjælpe Google til at forstå, hvad dit website overordnet set handler om og dermed resulterer i bedre rangeringer for dine keywords på kategorisiderne. Denne form for linkbuilding hørerunder det, vi kalder teknisk eller on-page SEO.

Ekstern linkbuilding

Ekstern linkbuilding går ud på, at du skaffer links til dit website fra andre websites. Det kan du enten gøre prokativt via outreach, som vi kigger nærmere på herunder.

Ekstern linkbuilding –eller backlinks, som det kaldes på engelsk – skal forstås på den måde, at et andet website linker fra deres side ind til dit website, uanset om du har bedt dem om det eller ej.

Hvis linket kommer fra et godt website med kvalitetsindhold, som desuden også har relevans og en rød tråd i forhold til din niche, så vil Google anse linket som et stærkt signal om, at dit website kan et eller andet. Det vil give Google en idé om, at dit website er værd at besøge, siden andre websites linker til det. Dermed vil du opleve at stige i rangeringerne på de keywords, du gerne vil findes på i Googles søgeresultater.

Outreach

Outreach betyder, at du aktivt tager fat i de websites, du ønsker at få et link fra. Det kan enten være manuelt, f.eks. hvor du opretter en profil på et forum og indsætter et link i din profiltekst eller deltager aktivt på forummet og svarer på spørgsmål osv., hvormed du kan snige et relevant link ind hist og her. Det kan også foregå på en mere redaktionel måde, hvor du tager kontakt til webmasterne eller redaktørerne på større websites eller digitale medier og aviser og beder om at få et link til dit website.

Sidstnævnte vil typisk gøres ved, at du enten har udgivet noget super godt og relevant indhold på dit site, som det giver mening for det andet website at linke til i en eller anden sammenhæng. Eller det kan gøres ved, at du udgiver indhold på det andet website og inkluderer et link i løbet af teksten – dette kalder man også typisk for gæsteindlæg eller gæsteblogging.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *