Danskerne elsker e-handel

Salg og markedsføring

Det er bekvemmeligt, let og enkelt. Med få klik kan du få sendt alverdens produkter og services hjem til din hoveddør. På nettet er det let at tjekke produkter ud og sammenligne priser. Du kan handle på nettet alle døgnets 24 timer, så mon ikke du finder et tidspunkt, der passer perfekt til din travle hverdag. Danskerne har i hvert fald taget e-handel til sig i stor stil, og 2016 blev da også året, hvor e-handlen slog alle rekorder. Der blev handlet for hele 111 milliarder kroner, hvilket er næsten 16 milliarder mere end året før.

 

En udvikling i fart

 

Trods de flotte tal fra 2016 forventer man ikke, at stigningen i antallet af e-handler vil stoppe. Stadig flere og flere virksomheder etablerer sig nemlig som webshops, hvilket gør det muligt for danskerne at købe endnu flere varer. Den flotte udvikling kan også tilskrives, at de mange webshops gør det bedre og bedre. De sætter danskerne i højsædet og prøver at gøre det mere bekvemmeligt for dem at handle. Layoutet skal være flot, præsentationen af produkterne udvikles hele tiden, og man tænker i lette betalingsmuligheder. Alt sammen så kunderne på den anden side af skærmen får den bedste oplevelse.

 

Med tiden viser det sig, at flere af handlerne bliver foretaget med en smartphone eller tablet. Det betyder for de online markedspladser, at de også skal udvikle deres online butikker, så de tager sig godt ud på en lille skærm og er nemme at bruge. I 2016 blev 10 procent af købene gjort via smartphone, og 18 procent af købene foregik via en tablet. Tallene i sig selv er ikke så store, men det er alligevel en stigning på 66 procent fra 2015. Udviklingen skal nok fortsætte, fordi vi altid har vores telefon ved hånden og kan foretage køb når som helst.

Danskerne køber rejser, tøj og elektronik

 

Når danskerne handler, går de efter rejser, varer og services. Rejserne udgør hele 53 procent af de danske e-handler, og det er specielt pakkerejser, danskerne er vilde med. 32 procent af købene var varer, og i denne kategori er det elektronik, der fylder mest. De resterende 15 procent udgør forskellige tjenester.

 

Blandt varekøbene ser man en bestemt tendens. Mændene køber mest elektronik, hvor kvinderne oftest smider tøj i deres kurv. Når kvinderne køber tøj, er det både hverdagstøj, festtøj og sandelig også temafestkostumer. Du kan få alt i temafestkostumer lige her, og så kan du hente det foran hoveddøren inden længe.

 

Fødevarer begynder så småt også at vinde ind på internettet. Flere og flere online dagligvarebutikker gør det muligt at sidde derhjemme og handle. Du kan gå med kundekurven en tur ned ad en virtuel gang i et virtuelt supermarked og i ro og mag købe ind og derefter blot vente på, at det leveres ude foran døren. Det er altså ikke til at komme uden om, at e-handel er hurtigt og nemt, og det er da også lige præcis det, danskerne er faldet for ved at handle online.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *